| Kindzorg

“Ouders: trek aan de bel als je vragen hebt”

“Ouders: trek aan de bel als je vragen hebt”

Door de huidige situatie rondom het coronavirus (covid-19) ziet de gewone zorg er anders uit. Ook het Wilhelmina Kinderziekenhuis merkt dat. Ouders hebben vragen zoals ’behoort mijn kind tot een risicogroep? En hoe gaat het met kinderen met een chronische ziekte?’ Legustha Andriessen, voorzitter van de Ouderraad van het WKZ, vertelt over welke vragen en zorgen er leven bij ouders en hoe ze samenwerken met het WKZ om de zorg te verbeteren.

“Het zijn bijzondere tijden”, vertelt Legustha. “Van ouders hoor ik dat ze wat zorgen beginnen te krijgen en zich afvragen hoe het nu moet met de behandeling van hun kind? Wat als er nu iets gebeurt? Is de zorg voor mijn kind dan wel gegarandeerd? Je hoort natuurlijk via de media hoe druk het is in ziekenhuizen. En dan wil je ook weten hoe het in het WKZ is. Waar zijn wij als ouders aan toe? Hoe regelt het WKZ de zorg? Is er wel voldoende aan apparatuur en materialen?” Allemaal terechte vragen. Veel zorg in het Wilhelmina Kinderziekenhuis gaat wel door. Zo kun je te allen tijde terecht met vragen. En krijgen kind en ouders de zorg die nodig is, binnen en buiten het ziekenhuis.

‘Ik voelde me gehoord’

Begin maart is de dochter van Legustha nog geopereerd. “Het was vlak voordat de maatregelen van kracht werden”, vertelt ze. “In eerste instantie werd de operatie afgezegd. Dat was een enorme tegenslag voor ons. Ik moest echt even huilen! Ik had mijn dochter al 18 dagen binnengehouden als voorbereiding op de operatie, en dan hoor je dit… Mij bekroop de vraag: ‘Wat moet ik doen als ze nu ziek wordt, omdat de operatie niet doorgaat?’ Ik kon gelukkig mijn zorg en emoties kwijt bij het behandelteam. Er is toen extra overleg geweest en het resultaat was dat mijn dochter toch geopereerd kon worden. Ik voelde me toen zo opgelucht en ook gehoord!”

“Gelukkig heb ik goed contact met de arts van mijn dochter. Dat scheelt zó veel! Zij is goed bereikbaar en nam ook de tijd voor me. Dat gaf mij het vertrouwen dat mijn kind in goede handen is, ook als er nu opeens iets aan acute zorg nodig is. Mijn advies aan ouders is dan ook: trek aan de bel als je vragen hebt of je ongerust maakt.” 

Ouderraad

Ouders maken zich zorgen en dat kan Legustha zich levendig voorstellen. Daarom denkt de Ouderraad mee hoe het WKZ de zorg in deze tijden het best kan voortzetten. “Het is fijn als er duidelijkheid is over wat ouders aan zorg kunnen verwachten. Dat stelt hen gerust.” Legustha’s tips voor het WKZ zijn:

  • Houdt ook oog voor de behoeften van ouders en let op de thuissituatie; straal rust en begrip uit. Dat maakt dat je als ouder vertrouwen in de situatie houdt.
  • Blijf bereikbaar voor ouders; zorg dat zij hun vragen en zorgen kwijt kunnen. Goed om te horen dat ouders mogen bellen met de afdeling waar hun kind onder behandeling is.  Veel ouders zullen dit misschien niet eens durven, omdat ze denken dat het zo druk is in het ziekenhuis.
  • Geef informatie over hoe de zorg de komende maanden wordt georganiseerd. En vergeet niet om informatie in verschillende talen te geven? Niet alle ouders spreken even goed Nederlands!

‘We denken graag mee’

Legustha besluit haar verhaal met een oproep aan alle ouders: “Mocht je toch nog blijven zitten met vragen? Naast contact met de hoofdbehandelaar kun je ook altijd contact zoeken met de Ouderraad. Als Ouderraad hebben we misschien niet meteen een antwoord voor je, maar we denken graag even mee.”

Wil je meer weten over de maatregelen die het WKZ treft rondom het coronavirus? Klik dan hier.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet